China is een compleet andere wereld (nu we er geweest zijn moeten we onze vooroordelen misschien wel bijstellen) in willekeurige volgorde zijn de volgende statements in de afgelopen 2 weken regelmatig voorbij gekomen;
1) welvarender als verwacht; in de steden waar wij geweest zijn over het algemeen mooie, grote dure auto’s
2) toiletten over het algemeen redelijk schoon (uitzonderingen waren er natuurlijk ook), meestal zelfs ook 1 in Western Style; met als (handig) weetje neem je eigen toiletpapier nee, maar wel stromend (vaak warm) water om je handen te wassen
3) bars in hotel sluiten vroeg, prijzen van de drankjes hoog
4) op de toeristische plaatsen ook ontzettend veel Chinese toeristen, die net als wij ook gewoon een gids met vlag volgen
5) de meest simpele Engelse woorden bij zelfs hotel personeel niet bekend
6) overal proberen de Chinezen met elkaar op diverse tijdstippen van de dag met elkaar oefeningen te doen
7) veel Chinezen zijn zelf ook toerist, zij komen vaak uit minder toeristische gebieden en zijn dus niet gewend om Westerse mensen te zien en proberen (soms stiekum) samen met ons op de foto te gaan
9) eten lijkt in China geen moment van gezelligheid of rust; er wordt gegeten en gedronken en als dat gedaan is dan ga je weer verder
10) bij het naderen van iedere stad zie je wolkenkrabbers, wolkenkrabbers en kranen die nog veel meer wolkenkrabbers aan het bouwen zijn. In China geldt de wet van de grote getallen.
11) Chinezen houden niet van warm en niet van koud, dit betekend dat het eten en de koffie niet echt (lekker) warm is, en het bier en de witte wijn niet koud.
###
Beijing;
Beijing is een grote drukke stad, met zo’n 23 miljoen inwoners, waarvan meer dan 95% in een soort van appartement woont, overal waar je kijkt zie je hoge gebouwen, aan de buitenkant is vaak niet te zien of het kantoren of woontorens zijn. (Woonappartementen hebben een balkon, kantoren nooit) Geen idee hoeveel auto’s, (elektrische) scooters, brommertjes etc er rond rijden maar dat moeten er ook miljoenen zijn. De meeste grote doorgaande wegen in Beijing zijn 4 stroken breed (+ fietspad) en regelmatig staan deze helemaal vol. Er zijn zelfs 5 autoweg ringen rondom Beijing (om de 3 km, 6 breed), deze gaan allemaal de stad in.
Rondom de toeristische plaatsen is het opvallend schoon en lopen er de hele dag mannen en vrouwen met veger en blik te vegen etc. Dit gebeurt ook in de grotere doorgaande straten, maar de kleinere straten die wat meer achteraf liggen zijn lang zo schoon niet. Zoveel mensen zullen ook wel ontzettend veel afval produceren.
De elektriciteit kabels hangen in dikke trossen op de hoeken van de straat aan de lantarenpaal.
###
Xian;
Xian (ruim 8 miljoen inwoners) is ruimer opgezet, met meer groen (bomen en struiken) dan Beijing, de stad heeft een stadsmuur. Vlakbij het hotel is een heel druk kruispunt met daarboven een rotonde voor voetgangers. Over het algemeen minder verkeer, naast de bredere doorgaande wegen is een
secundaire weg voor langzaam verkeer (afgescheiden door struikjes en trottoir banden)
###
Chongqing; moderne stad met omliggende plaatsen ruim 31 miljoen inwoners, heuvelachtig, vaak mistig door de ruim 500 rivieren. Diverse transport methodes; Subway, monorail (54 km), bus, taxi etc volgens de lokale gids doet de stad er alles aan om de luchtvervuiling te beperken. In heel de stad zijn veel bomen en groen en omdat het zo heuvelachtig is en je dus vanuit de bus soms omhoog en soms naar beneden kan kijken valt het groen in deze stad goed op.
Veel moderne winkels in het centrum, wederom heel veel hoogbouw.
###
Suzhou het Venetië van China; diverse mooie tuinen, het stadsbestuur probeer om deze stad het oude karakter te laten behouden (oude bruggen met veel kanalen) daarom mogen er in het centrum bijna geen oude gebouwen meer worden gesloopt, en worden de oude smalle bruggen niet vervangen. Wel een aantal nieuwe super moderne uitgaanscentra langs de kanalen. Nieuwbouw van hotels meestal max 6 hoog, maar in de wijken aan de rand van de stad natuurlijk wel wolkenkrabbers (die 10 miljoen mensen moeten ergens wonen)
###
Shanghai; Shanghai is, of lijkt, een veel modernere stad als bijvoorbeeld Beijing (24,5 miljoen inwoners!) Op de Bund hebben de meeste oude gebouwen plaats gemaakt voor nieuwbouw met Neon verlichting, gelukkig staan er zo nu en dan nog wel oude mooi uitgelichte panden tussen. Op de doorgaande wegen (ook hartje centrum) staan we veel minder vaak in de file (betere infrastructuur?) Op de doorgaande wegen echter geen extra ruimte voor langzaam verkeer. De bewoners zijn hier zichtbaar ook veel meer aan Westerse toeristen (big nose) gewend; al zijn Wouter en Hans op Nanjingroad wel een bijzonderheid maar dat komt misschien omdat ze bij 18 graden in korte broek lopen. In de winkels wordt zelfs een enkel woordje Engels gesproken.