Wat gaat de tijd toch snel, ik ben nu alweer op de helft van mijn reis door Zuid-Amerika en ik begin het eigenlijk alleen maar leuker te vinden. Inmiddels al weer 2 dagen geleden aangekomen in Lima en ik slaap hier in een super leuk hostel. Zondagnacht nadat ik aan was gekomen heb ik alweer een heel leuke groep mensen ontmoet, maar helaas gingen zij de volgende dag alweer doorreizen. Ik had nog geen plannen voor maandag en dinsdag, behalve dat ik ergens wat Peruaans geld, soles, vandaan moest zien te toveren.

Maandag ochtend heb ik heel gezellig ontbeten met 2 leuke meiden uit Engeland en Frankrijk, die samen gestudeerd hadden en hier nu een motor gekocht hebben en samen de hele wereld over reizen. ’s Middags moesten zij vanalles regelen voor hun motoren, dus ben ik eerst maar terug gegaan naar het hostel, waar een heel aardige Franse jongen (Simon) aan zijn afstudeerspeach aan het werken was. Het was inmiddels lunchtijd, dus ik ben maar met hem gaan lunchen en daarna zijn we naar de zee gelopen. Hier in Lima zijn er enorm hoge cliffen bij de zee, dus je had een super mooi uitzicht van boven.

Daarna zijn we naar een archeoligical site gegaan, wat een overblijfsel was van de stad van het oude volk van Lima dat leefde rond 200 n.Chr. Dit was ongeveer 1200 jaar voordat de Inca’s leefden. Het bijzondere aan deze stad is dat het volledig is opgebouwd uit een soort mengsel van o.a. modder waarvan je zou denken dat het zou vergaan door de regen. Nu ligt Lima eigenlijk in een woestijn en regent het daar in 1000 jaar nog minder dan dat het afgelopen week in Nederland geregend heeft. De stenen van de gebouwen waren bovendien zo gestapeld dat ze tegen aardbevingen kunnen, namelijk volgens de boekenkast stapelmethode. Zoals elk ouderwets volkje bracht ook dit volk offers en wel in de vorm van meisjes van tussen de 12 en 15 jaar oud. Ze gaven de meisjes eerst een bepaalde drug zodat ze niets meer voelden en doodden de meisjes vervolgens.

Op de weg terug van deze oude stenen kwamen Simon en ik langs het Chocola museum. Natuurlijk moesten we ook daar even naar binnen. In dit museum hebben we het hele proces geleerd van plukken van de vruchten waar de cacaobonen inzitten totaan het eigenlijke eten van de chocola. We hebben er een workshop gedaan waarbij we onze eigen chocola mochten maken en ook mee naar huis mochten nemen. Omdat de chocola hier in Zuid-Amerika ontzettend duur is, was het op deze manier eigenlijk niet eens veel duurder dan het gewoon in de winkel te kopen. Nadat we onze chocolaatjes mee naar huis hadden gekregen, zijn we naar de supermarkt gegaan waar we een fantastisch lekkere maaltijd met oneindig veel groenten hebben gekocht voor minder dan €1 per persoon.

Gister avond was er een hele groep Peruanen, Mexicanen en Europeanen aan het chillen aan de bar bij het hostel. De barman draaide salsamuziek, maar daar waren de meesten hier wel een beetje klaar mee. Ik heb hem toen gevraagd of ik zijn taak even mocht overnemen, en dat mocht! We hebben toen met Klangkarussel, Bakermat en Parov Stelar een geweldig avondje gehad!

Na weer een tamelijk kort nachtje te hebben gehad, zijn de 2 studievriendinnen en ik eerst maar eens goed gaan ontbijten om vervolgens naar het strand te gaan. We hebben daar na veel onderhandelen een wetsuit en een surfboard gehuurd, waarna we fantastisch hebben gesurft totdat we helemaal kapot waren. Het ging vandaag echt best wel goed. Ik heb de golven een aantal keer ruim honderd meter uitgereden en zelfs al een keer terug in de golf gestuurd en deze een paar meter gevolgd.

Vanmiddag toen we terug waren in het hostel, kwam er een groep jongeren naar ons toe die een fotoshoot met ons wilden houden. We moesten zo sexy mogelijk op de foto… Ik weet niet wat ze in ons zagen, omdat we net terugkwamen van het surfen en daar ongedoucht en onopgemaakt zaten te chillen. Maarja, doe eens gek, wij hebben geposeerd voor de fotoshoot. Dit bleek uiteindelijk nog best grappig te zijn ook.

Nu maar kijken wat de avond gaat brengen en dan gaat morgen gaat mijn geboekte toer richting het zuiden van Peru beginnen.