Hola amigos!

Zoals in het vorige verslag vermeld hebben we donderdag 6 maart het vliegtuig gepakt naar Mendoza, een wijnregio in west Argentinië. Hier aangekomen werden we geconfronteerd  met het jaarlijkse fruitfestival. Dit was een groots opgezet festival met als hoogtepunt de parade door de straten van Mendoza. Het was een mix van zomercarnaval, de miss Mendoza verkiezing, fruit naar het publiek gooien en veel muziek. Het heerlijke weer maakte het allemaal nog aangenamer.

Mendoza

Ook zijn we natuurlijk een dagje gaan wijnproeven. In Maipu zijn we gaan fietsen door de vele wijngaarden, olijftuinen en de plaatselijke biergarden. Het heerlijke zonnetje maakte het dagje helemaal compleet! Onderweg ontmoette we een Canadees en samen met hem zijn we wijn en bier gaan drinken!
Aan het eind van de rit werden we door de fietsverhuurder (de zwaarste man van het dorp) met zijn auto uit 1975 naar zijn maat gebracht. We kregen van hem drie verschillende wijnen te proeven met olijven en andere lekkernijen. Nadat we verzadigd waren vroegen we netjes om de rekening.. maar hier wilde hij niks van weten… was van het huis.. Echt super gastvrij dus..

Fietsen in Maipu

Wijngaarden..

Na drie dagen Mendoza vertrokken we vervolgens met de nachtbus (10 uur rijden) naar Chili. De luxe stoelen waren op zich prima en je kon er  best wel in slapen, alleen jammer dat je midden in de nacht wordt gewekt voor een twee uur durende grenscontole… Ook van het Andes gebergte hebben we niets mee gekregen.. (later meer).
Aangekomen in de kustplaats Viña del Mar hebben we intrek genomen bij een gezin dat kamers verhuurde op de bovenverdieping.. Zag er prima uit.. Vrijwel direct zijn we naar het strand gelopen en hebben we heerlijk liggen zonnen…. De temperatuur van het zeewater lag ongeveer tegen het vriespunt, dus dat was erg verfrissend zullen we maar zeggen…

Chillen..

Strandje..

De volgende dag zijn we in het stadje Valparaiso geweest. Een oud havenstadje met een historisch centrum. De hoogteverschillen zijn hier zo groot dat je op verschillende plekken met treintjes naar boven wordt gebracht..

Valparaiso

Aan het eind van de middag besloten we lopend terug naar Viña del Mar te gaan. We liepen langs de zee en werden plots enorm verrast… We wisten namelijk niet dat deze dieren hier leefde en bij temperaturen van tegen de 30 graden denk je er al helemaal niet aan.. Maar vijf meter van ons vandaan, op een rotsblok, zat heel braaf een zeeleeuw ons aan te staren…. De volgende 30 minuten waren wij zijn enige gezelschap en hebben we diverse foto’s gemaakt..

Onze zeeleeuw

Zonsondergang

De volgende dag zijn we met een zeven uur durende busreis naar het noordelijker gelegen La Serena gereden. Hier hebben we met mountainbikes nog even de kustlijn verkent waarna we op tijd gingen slapen. De volgende dag zijn we vroeg opgestaan voor een trip naar het nationale park Punta de Choro. Hier aangekomen zijn we op een klein bootje gestapt met alleen maar Spaanstaligen, om vervolgens naar een eiland voor de kust te varen. Een deel van het Chileense dierenrijk had zich rond dit eiland verzameld en we zagen vogels, pinguïns, zeehonden, zeeleeuwen en wel twintig dolfijnen!! We waren zo enthousiast dat we ons daarna niet zo druk meer hebben gemaakt over de metershoge golven en de koude zeewind die ons verkleumde. Na een uur varen kwamen we op een mooi strandje, maar hier hebben we onze zwemkleren maar niet voor de dag gehaald..

Mountainbiken La Serena

Verzamelen bij de boten

Dolfijntje..

Wandelen op het eiland

Terug aan de wal werden we opgewacht door onze chauffeur die ons met een busje terug bracht naar La Serena. We raakte met hem  aan de praat en hij liet ons vervolgens de prachtige natuur van Chili zien. Zo zagen we een aantal vossen en guanaco’s. Dit laatste is een soort die verwant is aan de lama. Daarna zijn we iets gaan eten in een klein Chileens dorpje en hebben we heerlijke Chileense (vis)gerechten op. Savonds terug in het hostel hebben we gezellig wijn, bier en rum gedronken alvorens we als een blok in slaap vielen.

bustripje..

Guanaco

etentje..

De volgende dag vroeg vertrokken we weer naar Viña del Mar. Hier hebben we voor het eerst in ons leven ge-couch-surved. Op de website couchsurfing.org heeft Renee geïnformeerd of er leden zijn die een slaapplaats vrij hadden. We kregen een reactie van Sebastian en hij nodigde ons uit in zijn appartement. We hebben met hem biertjes gedronken, voor hem gekookt en veel over Chili gepraat. Daarna hebben we in een klein kamertje, Renee op een stretcher, Koen op een luchtbed, comfortabel kunnen slapen. Sochtends hebben we hem vriendelijk bedankt en zijn we naar het busstation gelopen.

couchsurfen

Hier begon onze busreis van 25 uur naar Buenos Aires. De bussen zijn comfortabeler dan in Europa, maar dan nog, dit was wel erg lang en we mochten ook maar twee keer uitstappen.. De uitzichten waren gelukkig wel fantastisch. Via Santiago vertrokken we namelijk weer in de richting van Mendoza en moesten we dwars door het Andes-gebergte. Vanaf zeeniveau klom de bus naar een hoogte van 3.185 meter over een weg met ontelbare haarspeldbochten. Prachtig om te zien.. Nabij het hoogste punt was vervolgens weer de grensovergang naar Argentinië, waarna we koers zette naar Buenos Aires.

Het Andes gebergte

Terug in Palermo (onze wijk) hebben we uitgerust van de lange reis en in Buenos Aires doe je dat ook in het park. Dus hier hebben we nog een dagje gechillt. Maandag zijn we onze spullen gaan opruimen en inmiddels hebben we intrek genomen in ons nieuwe appartement op de 21ste verdieping! We hebben hier echt een indrukwekkend uitzicht en niet te vergeten, een heel mooi zwembad… Donderdag komen Marlous en Karien hier aan en we zijn benieuwd welke belevenissen ons dat gaat brengen…

Nog even over Renee haar baantje.. Helaas heeft het gezin op het laatste moment, wegens prive omstandigheden, af moeten bellen.